دانستنی‌های نوجوان | اپتیم انرژی
  • کد مطالب: ۱۳۷۹۳۲
  • /
  • ۲۴ آذر‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۷

دانستنی‌های نوجوان | اپتیم انرژی

جرمایا تورونکا پسری نوجوان اهل کشور سیرالئون است. در این کشور بیش از ۸۹ درصد مردم از انواع انرژی محروم‌اند.

ریحانه صادقی - جرمایا تورونکا پسری نوجوان اهل کشور سیرالئون است. در این کشور بیش از ۸۹درصد مردم از انواع انرژی محروم‌اند.

جایی که جرمایا زندگی می‌کند، مردم برای تولید نور و گرما برای کارهای ضروری مانند آشپزی برای خانواده یا درس خواندن دانش‌آموزان، از هیزم و زغال استفاده می‌کردند.

دود حاصل از سوختن این مواد به آلودگی هوا، آلودگی آب و مشکلات تنفسی بین مردم منجر می‌شد.

جرمایا که از دیدن درد و رنج مردمش و آسیب‌هایی که به محیط زیست وارد می‌شد غمگین بود، تصمیم گرفت از توانایی‌های علمی خود برای ساخت دستگاهی به نام اپتیم انرژی (Optim Energy) استفاده کند.

اپتیم انرژی یک دستگاه پیزوالکتریک است که انرژی را از گرما، ارتعاشات و آب‌وهوا (که همه‌شان به‌ طور طبیعی در محیط اطراف ما وجود دارند) جذب و از آن‌ها برای تولید برق ارزان‌قیمت، دسترس و تمیز استفاده می‌کند.

از سال ۲۰۱۷ تاکنون جرمایا موفق به توسعه این دستگاه و تبدیل آن به یک طرح کلان برای ساخت یک مرکز انرژی پایدار در سیرالئون شده است.

اپتیم انرژی تاکنون موفق به برق‌رسانی به ۱۵۰خانه و مرکز دانش‌آموزی به‌طور رایگان شده است.

جرمایا در سال ۲۰۱۹ از سوی سازمان ملل به عنوان فردی اثرگذار انتخاب شد. او اکنون در حال کار روی نمونه‌ی اولیه‌ی اپتیم انرژی برای تولید برق با ولتاژ بالاست.

جرمایا برای خود هدف و مأموریتی تعریف کرده است. او می‌خواهد با تولید انرژی ارزان‌قیمت و تمیز برای همه‌ی مردم این قاره، روایت دسترسی مردم آفریقا به انرژی را از نو بنویسد.


www.wearefamilyfoundation.org

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.